Afbeelding
Foto: Bob Awick

Naarden-Bussum wordt beslist geen boemelstationnetje

Buurt & wijk

NAARDEN/BUSSUM - Er worden sporen weggehaald en er gaat een perron weg, maar het drukke forensenstation Naarden-Bussum wordt absoluut geen boemelstationnetje. Dat stelt ProRail na enkele zorgen van reizigers. 

ProRail gaat in 2018-2019 werken aan het spoor in Naarden-Bussum. Tussen Bussum-Zuid en Naardermeer worden drie sporen en zeventien wissels verwijderd. De bestaande sporen en wissels worden vernieuwd en het treinbeveiligingssysteem vervangen. Het seinwachtershuisje aan de Comeniuslaan verdwijnt en perron 3 op het station gaat dicht. "Hierdoor is het mogelijk om een nieuwe in- en uitgang te realiseren", zegt Loek van Hengstum van ProRail. "Er komt een grote fietsenstalling en de parkeerplaats wordt nieuw ingericht en uitgebreid. Er is geen plan om hier kantoren en/of woningen te bouwen."

Aantal reizigers fors omhoog
Volgens NS gaat het aantal treinreizigers fors groeien de komende jaren. Om die reden moeten veel stations worden aangepast en uitgebreid. Ook op station Naarden-Bussum vinden veranderingen plaats. Van Hengstum vertelt dat Naarden-Bussum beslist geen 'boemelstation' wordt. Architectenbureau Fritz uit Naarden heeft een plan ontworpen om perron 1 te verbreden en te moderniseren. "Aan die plannen wordt nog gesleuteld, maar het gaat zeker mooi worden", zegt Pro-Rail woordvoerster Chantal Gernette. "Dit perron wordt ook verlengd en de fietsenstalling wordt verplaatst."

Het spoor in Naarden-Bussum wordt veiliger en betrouwbaarder. "Door het weghalen van sporen hoef je minder vaak over te steken. Een vernieuwd spoor heeft ook een gunstig effect op geluid en trillingen." Volgens Gernette rijden er nu twintig treinen per uur en dat worden er 24. "Bij de Comeniuslaan wordt de dichtheid per uur iets minder dan een half uur als er 24 treinen rijden, inclusief de intercity's. Per keer is dit circa 1 minuut en 15 seconden. Dat is korter dan nu het geval is."

De gemeente heeft plannen klaar voor de smallere overwegen die gaan ontstaan. De vrijkomende ruimten mag de gemeente zelf invullen; wellicht als fietspad, groenstrook of parkeerruimte.

Uit de krant