Werk aan het spoor gaat veel overlast geven | NaarderNieuws
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5227083&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=naardernieuws.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=141" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Onthulling bouwbord op het station.
Onthulling bouwbord op het station. (Foto: Bob Awick)

Werk aan het spoor gaat veel overlast geven

  Buurt / wijk

NAARDEN/BUSSUM - Na jaren van voorbereiden gaat vanaf nu het grote werk aan het spoor en station Naarden-Bussum beginnen. Er worden onder andere rails verwijderd, het traject wordt verlegd, de overgang bij de Comeniuslaan wordt versmald en opnieuw ingericht en ook de treinen zullen sneller gaan rijden. 'Bereid u voor op overlast', luidt de boodschap.

Wie daar veel meer over kan vertellen is projectmanager Luc van Hengstum van ProRail. "We staan te trappelen om te beginnen. Mensen moeten zich voorbereiden dat deze zomer 23 dagen lang geen treinen rijden. De ene dag is een overweg open, de dag daarop weer dicht. Het wordt een hectische periode. De mensen die aan het spoor wonen krijgen te maken met geluidoverlast bij de bouw. Maar, niet iedere woning zit drie weken non-stop in de herrie. Soms twee dagen wel, dan een paar dagen niet, het schema is bijna klaar. Het gaat flink wat geluidsoverlast geven; denk aan het slijpen van sporen, ronkende motoren en het gieten van ballast op het spoor. Als we klaar zijn rijdt de trein een constante snelheid, zijn er goede geluidsschermen en minder wissels; de geluidsoverlast neemt af. Het doel is dat het spoor sneller, veiliger en betrouwbaarder wordt."

Bocht Wilhelminalaan wordt aangepakt
Doordat de bocht, nabij de overgang Wilhelminalaan in Naarden, wordt weggehaald hoeven de treinen minder te remmen of op te trekken. Treinen richting Amsterdam remden al bij station Naarden-Bussum voor de bocht. Dat hoeft straks niet meer. De snelheid gaat omhoog. De treinen rijden straks met 130 kilometer per uur voorbij. Dat is nu nog tussen de 80 en 110 kilometer per uur. De overweg bij de Comeniuslaan wordt veel smaller, slechts twee sporen blijven over. "Er komt ook een bel om te waarschuwen dat de trein er aan komt. Niet leuk voor de direct omwonenden, maar ik weet uit ervaring dat dit snel went."

Bouwmanager Marcel Martens: "Ik ben ruim anderhalf jaar bezig met de voorbereidingen. Bij de Karnemelksesloot zijn we druk bezig met de faunapassage, het leggen van kabels, leidingen en glasvezel. We zijn klaar voor het grote werk, ik verwacht een geregelde chaos."

Geen veranderingen dienstregeling
En hoe zit het met de dienstregeling? Geert Koolen, woordvoerder NS: "Vooralsnog komt er geen Intercity en blijft de dienstregeling hetzelfde. De aanpassing van het traject -aanpassing aan de bocht - levert 1 minuut tijdswinst op. Dat is voor ons echt veel. En de grootste uitdaging? Dat is het achterstallig onderhoud van het stationsgebouw aanpakken en de kwaliteit omhoog te brengen."

Ook de twee aangrenzende gebouwen, waar de historische kring in zit, krijgt een opknapbeurt. Waar de Kring heen moet is nog onduidelijk, maar wethouder Geert-Jan Hendriks kijkt graag mee naar een nieuw onderkomen.


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5227083&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=naardernieuws.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=141" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5227085&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=naardernieuws.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=141" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>