Afbeelding
Partnerbijdrage

Facebook Cryptocurrency Advertentie Beleid

Commerciële bijdrage

Sinds eind 2019 heeft Facebook zijn verbod op advertenties voor blockchain en cryptocurrency versoepeld. Hierdoor kunnen bedrijven, die aan zulke technologieën werken, hun advertenties op het sociale netwerk nieuw leven inblazen.

Facebook begon in januari 2018 dergelijke advertenties te blokkeren, omdat ze bezorgd waren dat hun gebruikers door sommige crypto-start-ups zouden kunnen worden opgelicht. In juni van hetzelfde jaar werd het advertentiebeleid echter al opnieuw aangepast. 

Adverteerders die voorafgaande schriftelijke toestemming hadden, konden hierdoor opnieuw advertenties plaatsen op Facebook. Sinds eind 2019 is het beleid dus nog verder versoepeld, waardoor veel advertenties zelfs helemaal geen goedkeuring meer nodig hebben.

Nadat het de afgelopen jaren onder de loep is genomen over zijn beleid, zegt Facebook dat het geluisterd heeft naar de feedback van zijn gebruikers. 

Verschillende start-ups die gebruikmaken van blockchain-technologie en al honderdduizenden dollars hadden uitgegeven aan Facebook-advertenties, kunnen nu dus opnieuw opgelucht ademhalen en hun advertentiecampagnes voortzetten. Lees hier het volledige beleid op Facebook.com.

Het is opvallend dat de terugdraaiing van dit advertentieverbod er kwam te midden van berichten dat Facebook aan zijn eigen blockchain-project werkt. 

Het is een zogenaamde stablecoin aan het bouwen, speciaal ontworpen om de volatiliteit van de prijs te minimaliseren. Hiermee zouden Whatsapp-gebruikers cryptocurrency-betalingen naar elkaar kunnen versturen. Om dit project optimaal te ontwikkelen, zou Facebook aan het onderhandelen zijn met tientallen financiële en e-commerce bedrijven.

In Nederland zijn er de afgelopen maanden verschillende meldingen geweest van crypto-gerelateerde advertenties van handelsplatforms waarbij de namen van bekende Nederlanders onterecht werden gebruikt. De reden hiervoor is ongetwijfeld hun bekendheid. Een voorbeeld hiervan is de manier waarop Waylon aan Bitcoin gelinkt werd. 

Na onderzoek bleek echter dat Waylon aan geen enkele cryptocurrency of trading robot gekoppeld kon worden. Zulke platforms maken gebruik van het feit mensen vaak reageren op krantenkoppen waarbij de naam van een beroemdheid in verband gebracht wordt met de naam van een handelsrobot met een hoge vermeende winstkans. 

Gelukkig zijn niet alle Bitcoin trading robots oplichterij en zijn er ook betrouwbare, legitieme alternatieven op de markt.

Uit de krant