
Groot tekort aan buschauffeurs, kappers en reisbureaumedewerkers in ‘t Gooi
BedrijvenGOOISE MEREN - Er is een groot tekort aan buschauffeurs, kappers en reisbureaumedewerkers in Midden-Nederland - en dus ook in de regio ‘t Gooi en de Vechtstreek. Deze beroepen zijn tijdens de coronaperiode door de lockdowns en andere maatregelen zwaar geraakt, maar nu is hier dus weer sprake van een krappe arbeidsmarkt.
“De krapte in de drie genoemde beroepen in Midden Nederland (arbeidsmarktregio’s Amersfoort, Gooi & Vechtstreek en Midden-Utrecht) is groter dan gemiddeld in Nederland”, meldt het UWV. “De omvang van het arbeidsaanbod is variabel. Landelijke zaken als vergrijzing en demografische verschuivingen oefenen invloed uit op de regionale arbeidsmarkt.”
Openbaar vervoer
Kijkend naar het openbaar vervoer lag dat ook in deze regio helemaal stil tijdens de coronapandemie. Na het opheffen van de reisbeperkingen gingen treinen en bussen weer rijden, al was het aantal reizigers in het ov in 2022 en 2023 lager dan voor de coronacrisis. De belangrijkste oorzaak is dat mensen sinds corona vaker thuis gingen werken.
De arbeidsmarkt voor buschauffeurs ging tijdens de lockdowns van krap naar ruim. Dat betekent dat er meer werkzoekenden in een beroep zijn dan beschikbare vacatures. Vanaf 2022 zijn de personeelstekorten weer volledig terug, de arbeidsmarkt is krap te noemen. Er is dus meer vraag dan aanbod van werkzoekenden.
Het tekort aan buschauffeurs lijkt voorlopig nog niet te zijn opgelost. Zo zijn er in coronatijd weinig nieuwe chauffeurs opgeleid. Daarnaast is de vergrijzing van de beroepsgroep al langer een groot probleem. Inmiddels is 55 procent van de beroepsgroep buschauffeur 55 jaar of ouder. Dit zorgt nu en de komende jaren voor een grote uitstroom en daardoor een hoge vervangingsvraag.
(Tekst gaat verder onder de foto)
Tijdens de coronajaren 2020 en 2021 was de arbeidsmarkt voor reisadviseurs en reisbureaumedewerkers ruim te noemen. Nadat de reisbeperkingen voorbij waren, werden er meteen weer veel vakanties geboekt. Reisorganisaties kregen het druk. Hoewel steeds meer klanten zelf online hun vlucht en verblijf boeken, blijft er meer dan genoeg werk over voor reisorganisaties. “De personeelstekorten zijn sinds 2022 zelfs groter dan ooit, de arbeidsmarkt is zeer krap geworden”, aldus het UWV. “Het aantal vacatures in de arbeidsmarktregio Gooi en Vechtstreek is in vergelijking met dezelfde periode in 2020 meer dan verdubbeld.”
Kappers
Ook contactberoepen als kappers kregen het zwaar door de coronabeperkingen. Kapsalons konden tijdens de lockdowns geen klanten ontvangen. Dat leidde tot een ruime arbeidsmarkt. Na het opheffen van de coronabeperkingen sloeg de arbeidsmarkt in korte tijd om. Al vanaf de tweede helft van 2021 is de arbeidsmarkt voor kappers krap te noemen. Terwijl het aantal salons blijft stijgen, kan het onderwijs onvoldoende nieuwe kappers aanleveren. Bovendien kiezen steeds meer haarstylisten ervoor om als zelfstandige thuis te knippen in plaats van als kapper in loondienst.
Oplossingen
Hoewel er in Nederland relatief veel mensen werken - er is sprake van een hoge arbeidsparticipatie - zijn er volgens het UWV nog zeker groepen waar mogelijk winst is te behalen en de tekorten deels kunnen worden opgelost. Zoals bij vrouwen, mensen met een migratieachtergrond en mensen met een arbeidsbeperking. “Andere oplossingen om de krapte tegemoet te treden zijn digitalisering, het verhogen van de arbeidsproductiviteit en het aantrekken van arbeidskrachten uit het buitenland.”
Ontwikkeling WW-uitkeringen
In augustus 2023 werden er in de arbeidsmarktregio Gooi en Vechtstreek 2.305 WW-uitkeringen verstrekt, een stijging met 4,3 procent ten opzichte van de maand ervoor. In vergelijking met augustus 2022 daalde het totaal aantal verstrekte WW-uitkeringen in de regio ‘t Gooi en de Vechtstreek met 2 procent. De stijging in Nederland over dezelfde periode bedroeg 3,1 procent. Met name in het vervoer en logistiek (28,6 procent), maar ook in het onderwijs (20,3 procent), steeg het aantal WW-uitkeringen bovengemiddeld ten opzichte van een maand eerder en ten opzichte van andere sectoren.